Jag har under några år funderat på det här med influencers. Mitt instagramkonto är väldigt populärt och även företasg visar stort intresse för det, hittills har det varit på hobbynivå och jag har inte direkt haft någon strategi för det.

Man kan säga att jag postat bara sånt som jag själv tyvcker är kul, alltså sminkvideos och allt som har med skönhet och mode att göra. Det känns som om marknaden och in tresset aldrig kan stanna av utan snarare tvärtom, folk älskar det och vill bara ha mer och mer. När en av de stora i Sverige på instagram när det kommer till makeup frågade om jag kanske skulle ta steget och göra det på heltid så gav det mig en tankeställare. Tanken är så lockande och jag är grymt inspirerar, men jag vill veta vad jag gör innan jag säger mitt min ordinarie tjänst. Därför anmälde jag mig till kursen “Influencer – javisst!”

Kursen skulle hållas i Göteborg, en stad jag inte känner så väl så det var spännande. Kom dit dagen innan kursen och promenerade runt hela dagen för att uppleva och känna in staden. Det var verkligen en skön känsla. Med en stor, god latte satt jag länge nere vid kanalen i centrum och bara tittade på folk. Så skönt!

Nervöst

Hotellrummet högt upp i Gothia Towers med utsikt över nöjesparken Liseberg var inte dålig heller. Liseberg måste jag verkligen besöka någon gång.

Framåt kvällen när jag hade ätit min takeaway-sushi så började jag bli lite nervös inför kursen. Det var så många stora namn från sociala medier som skulle delta, många av mina hemliga idoler, och det gjorde mig nervös. Vad gjorde lilla jag där bland dem liksom. Kanske var det nervositeten eller bara allt kaffe jag njutit under dagen men jag kunde bara inte somna. Vid 03.00 var jag vaken än och hade då spelat på Pokerstars Casino i flera timmar.

Konstigt nog var jag ändå pigg när kursen skulle börja på morgonen. Nervositeten hade försvunnit och jag var bara förväntansfull. Det var en rätt rejäl presentation först eftersom de var viktigt för kursen att alla visste vad alla gjorde. Men efter den så körde vi igång!

Hur mycket pengar tjänar en influencer?

Tänk dig dessa produkter/tjänster: Proteinpulver, en prenumeration på vitaminer eller den senaste restaurangen du måste prova. Om du är på Instagram är det troligt att du har sett minst en av dessa saker. Rekommenderad av någon du följer.

Dessa influencers – som de kallas – har skapat ett digitalt imperium genom att knäppa några halvfiltrerade bilder med ena handen, samtidigt som de främjar den senaste trenden med den andra. Deras trovärdighet kommer genom en tillströmning av socialt engagemang, som sker medan man bygger ett inflytande som belönas med produkter, pengar och ibland till och med berömmelse.

Vi kollar siffrorna för att se hur ekonomiskt oberoende man kan vara från ett par tusen gillare. Och hur realistiskt den uppgiften är att erövra. Man kan snabbt konstatera att det lönar sig att vara populär.

Mer betalt

När du klättrar på influenserstegen är det vanligt att du får mer betalt per inlägg om du har ett högre antal följare. Denna logik härrör från idén att ju fler ögon som ser innehållet, desto fler varumärken är villiga att betala.

”Micro”-influencers har allt från 6 000 till 10 000 följare. Till skillnad från din populära vän som har förvärvat så många följare genom att lägga upp coola saker, tävlar människorna bakom detta för att få se sin profil/sida växa runt en specifik nisch.

Enligt en nyligen genomförd undersökning kan dessa konton uppgå till i genomsnitt 800 kronor per inlägg. De flesta mikroinfluencer håller dock på att ladda i förväg så att de först kan få en större, långvarig närvaro.

Om man har mer än 100 000 följare så skickar ofta varumärken direktmeddelanden till konton med denna mängd följare och ber om produkreklam/testning i utbyte mot freebies: Tänk designerkläder, paket för hälsa och välbefinnande, eller en gratis måltid från restaurangen som vill ha exponering.

Influencer

Engagemang

Vissa tillfälliga pengar kan komma in, men de flesta influenser är tveksamma att börja ta betalt i detta skede eftersom det kan delegera deras växande framgång.

Det är något av en outtalad regel att influencers kan förvänta sig att få betala 100 kronor för varje 1 000 följare de har, när de når 100 000-tröskeln. Att debitera för inlägg innan du träffar detta kan resultera i att du får mindre betalt eller betalar innan kontot har blivit helt.

Influencers med 50 000 till 80 000 följare kan få runt 2 000 kronor per inlägg, men priset ändras baserat på annonsören. Vissa konton gör affärer med varumärken för att lägga upp kampanjkoder i deras flöde, och varje gång en ny person använder sin kod, gör de en procentandel av försäljningen. Andra konton väljer giveaway-erbjudanden som helt enkelt ökar deras följareantal.

Men det är mer än bara att ta estetiskt tilltalande foton och märka märken. Inte bara behöver Instagram-influenser engagerade följare, de behöver också dessa följare för att engagera sig i deras innehåll. Kommentarer bör bestå av minst fem ord och innehålla emojis, eftersom det hjälper till att öka engagemanget.

Back to Top